Kandit saapuivat Ristiinaan

Kesälääkärit aloittivat työnsä
Ristiinassa työskentelee tänä kesänä kolme sijaistavaa lääkäriä. He aloittivat työnsä kesäkuun ensimmäisenä maanantaina. Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen Essoten perusterveydenhuollon yksikön johtaja, ylilääkäri Jarmo Lappalainen kertoo, että kesäsijaisia on saatu rekrytoitua hyvin.
– Ristiinassa on lääkäreitä nyt kesällä paremmin kuin esimerkiksi viime syksynä, Lappalainen toteaa.
Hyvinvointiasema toimii normaalisti koko kesän, eli toiminnassa ei ole katkoksia. Ristiinassa hoidetaan kesäisin sekä paikalliset että kesäasukkaat. Kiireellisissä asioissa apua pitää soittaa Essoten päivystysapunumerosta ja kiireettömissä terveysneuvosta. Hätätilanteissa soitetaan hätäkeskukseen.
– Kiireelliset hoidetaan Mikkelissä, mutta Ristiinassakin pystytään hoitamaan puolikiireellisiä asioita, Lappalainen toteaa.
Paikallisten kannattaa käyttää kesän parempaa lääkäritilannetta hyödykseen, jos esimerkiksi erilaiset kontrolliajat sattuvat kesään.
– Omat lääkärit ovat toki lomilla, mutta palvelu pelaa, Lappalainen muistuttaa.
Lappalainen kertoo, että kesälääkärit viihtyvät työssään hyvin.
– Olemme saaneet heiltä viime vuosina hyvää palautetta. Meillä on tietyt supertutorit, jotka ohjaavat nuoria lääkäreitä. Lisäksi työlistat tehdään sellaisiksi, että niistä pystyy selviämään, Lappalainen sanoo.
Ristiinan lääkärit tekivät vielä toukokuussa koululaisten terveystarkastuksia. Lappalainen kertoo, että on täysin normaalia, että tarkastuksia tehdään aina keväisin siihen asti, kun koulut ovat vielä auki.
– Tarkastukset pyritään suunnittelemaan tasaisesti vuoden ajalle. Lisäksi loppukeväästä tarkastetaan vielä heitä, jotka ovat aiemmin olleet jostain syystä poissa lääkärintarkastuksen aikaan.
Kevään puolelle sijoittuvat aina myös kutsuntatarkastukset.
– Eli tiettyjen ikäluokkien terveystarkastukset painotetaan aina keväälle, Lappalainen sanoo.
Elina Alanne
FAKTA:
Näin hakeudut hoitoon Mikkelissä
– Hätätilanteissa soita 112
– Päivystysapu 116 117 vastaa ympäri vuorokauden. Tässä numerossa arvioidaan hoidon tarve, kun kyseessä on äkillinen sairastuminen, kroonisen sairauden vaikeutuminen tai vamma, joka vaatii välitöntä hoitoa. Tämä tarkoittaa yleensä hoitoa noin vuorokauden kuluessa.
– Kiireetön terveysneuvo ja ajanvaraus vastaa numerossa 015 211 411. Palvelu toimii ma–pe kello 8–16. Kiireettömän yhteydenottopyynnön voi jättää myös osoitteessa www.essote.fi.
– Hammaslääkäriajanvaraus ja päivystys toimii numerossa 015 194 4410 ma–pe 7.30–15 ja la–su 9–10.