Milla Niskakoski yhdistää kosmetiikan ja metallimusiikin


Ristiinalaislähtöinen Milla Niskakoski lanseeraa oman kosmetiikkamerkkinsä.

Milla Niskakoski muutti joulukuussa takaisin Suomeen kymmenen Korean vuoden jälkeen. Asuinpaikaksi valikoitui Salo. Hän lanseeraa pian oman kosmetiikkasarjansa ensimmäisen tuotteen, eli metalliskenen lavameikkiä jäljittelevät kasvonaamiot.

 

Tavallaan tämä koko projekti on paluu teinivuosien unelmiin, miettii ristiinalaislähtöinen Milla Niskakoski, 32. Hän aloittaa maaliskuussa joukkorahoituskampanjan oman Kaamos Cosmetics -kosmetiikkabrändinsä ensimmäisten tuotteiden, lavameikkiä jäljittelevien kasvonaamioiden toteuttamiseksi.

Yläasteikäisenä Niskakoski kiinnostui metallimusiikista. Jopa niin paljon, että hetken haaveena oli olla itsekin artisti.

– Soitin kitaraa mutta sitten totesin, että tähän ei minulla riitä lahjat, eli parempi jättää soittelut vaan harrastukseksi.

 

Myöhemmin Niskakoski opiskeli muotoilua ja opinnot veivät hänet Etelä-Koreaan. Koreassa vierähti lopulta noin kymmenen vuotta. Ristiinalainen kertoi vuonna 2016 Niskakosken opinnoista ja elämästä Etelä-Koreassa sekä hänen suunnittelemastaan repusta.

– Nyt joulun alla muutimme puolisoni kanssa Suomeen. Suomeen paluu ei ollut helppoa, sillä Soulista oli ehtinyt muodostua jo toinen koti. Oli vaikea jättää vuosien varrella tavatut ystävät, sosiaaliset verkostot, harrastukset ja oma firma kauas taakse. Kaiken kaikkiaan valmistelimme muuttoa vuoden verran.

Kotipaikaksi Suomessa valikoitui Salo.

– Joskus aiemmin ajattelin, että en halua muuttaa Suomessa muualle kuin Helsinkiin. Mutta kymmenen vuotta kiireistä kaupunkielämää sai lopulta  kaipaamaan takaisin rauhaan ja hiljaisuuteen. Muutimme siskoni perässä Saloon ja nyt katsotaan, miten hiljaisempi elämänmeno onnistuu.

 

Niskakoski näkee selkeän jatkumon siinä, että hän on aloittamassa omaa kosmetiikkasarjaansa.

Yksi askel on kiinnostus metallimusiikkiin ja siihen liittyvä tuotetarjonta. Muotoilijana Niskakoski miettii, että metallihenkiset tavarat eivät ole kovin hyvällä maulla toteutettuja. Se on ristiriitaista, koska metallimusiikki on Suomen isoja vientituotteita.

– Haluaisin liittää myös metallimusiikin ja saunakulttuurin yhteen. Olen jo ideoinut kylpytakkeja ja pyyhkeitä, Niskakoski kertoo ja jatkaa, että ideoista hänellä ei ole sarjansa puoleen pulaa.

– Minulla on kymmeneksi vuodeksi tekemistä, jos tämä homma lähtee.

 

Toinen askel kohti juuri tällaista kosmetiikkasarjaa, on välillä jo taka-alalle jäänyt teatraalisuus.

– Jossain vaiheessa unelmani oli suunnitella ja toteuttaa tarvikkeita ja lavasteita elokuviin. Olinkin yhden kesän teatterissa tekemässä lavastesuunnittelua. Kun lähdin Koreaan, niin teatteriunelmat jäivät. Ulkomailla identiteettini juuri suomalaisena suunnittelija kasvoi ja tartuin skandinaaviseen minimalistiseen muotokieleen. Voisi sanoa, että tyylini muuttui maisterinopintojen edetessä teatraalisesta äärimmäisen minimalistiseksi. Lopulta tuntui kuitenkin omalta palauttaa taas vähän särmää työhöni, ja tässä maski projektissa onkin taas aimo annos teatraalisuutta mukana.

Kolmas ja ehkä merkittävin askel on Korea ja se, että ihonhoito on siellä erittäin suosittua.

– Siellä itsekin kiinnostuin ihonhoidosta. Perusvalkoisten kangasnaamioiden lisäksi siellä on erilaisia hassuttelunaamioita, eli esimerkiksi kissoja tai pandoja. Jo monta vuotta sitten minulle tuli mieleen, että niissä voisi olla muutakin ja metalliskenessähän kasvomaalaukset, eli lavameikit kuuluvat naamalle.

 

Kasvonaamioiden kuviot on piirtänyt sarjakuvataiteilija JP Ahonen. Niskakoski on suunnitellut naamion mallin muuten, eli sen leikkuun. Hän on myös testannut ja etsinyt kymmenien maskivalmistajien joukosta sopivimman.

– Naamiot tehdään ainakin alkuun Koreassa. Lähtökohtaisesti halusin, että niiden ainesosat ovat orgaanisia sekä vegaaneille sopivia. Olen kokeillut varmaan sataa erilaista maskia Koreassa olon aikana, joten minulla oli jo aika hyvä käsitys siitä, mitä halusin. Kaikki hoitavat ainesosat on siis huolella valittu.

Niskakoski on aloittanut myös luonnonkosmetiikan opinnot.

– Haluan perusteellisesti ymmärtää ja suunnitella uuden brändin kosmetiikkatuotteet, en ainoastaan suunnitella tuotteiden purnukoita ja etikettejä.

Yksi askel matkalla kohti kosmetiikkasarjaa oli myös Niskakosken harrastuksena tekemät saippuat, joihin hän muotoili ikonisten hevimetallimuusikoiden kasvoja.

– Se projekti lähti ihan käsistä. Esimerkiksi Metal Hammer -lehti halusi tehdä aiheesta jutun.

 

Niskakoski miettii, että hänen koko kosmetiikkasarjansa mutta varsinkin kasvonaamion on tarkoitus olla kokonaisvaltainen kokemus.

– Tämä on hauska tuote vaikka polttareihin. Ja sellainen, josta on hauska ottaa kuva ja jakaa se kavereiden kanssa.

Instagramissa naamiot ovatkin jo herättäneet kiinnostusta. Niskakosken yksi tavoite on, että naamioita voisi tehdä myös bändeille fanituotteiksi.

– Olenkin jo saanut muutamilta bändeiltä viestejä, Niskakoski iloitsee.

 

Niskakosken joukkorahoituskampanja alkoi 19. maaliskuuta yhteistyössä JP Ahosen ja Backstage Rockshopin kanssa.

Joukkorahoitus on riskitön tapa testata idean toimivuutta.

– Pienin tilauserä naamioille on 20 000 kappaletta. Voisin toki ottaa niihin pankkilainaa, mutta jos ne eivät möisikään.

Joukkorahoittajat ostavat tuotteen ennakkoon ja saavat vähän alennusta, koska jäävät odottamaan tuotteen valmistumista. Niskakoski kertoo, että esimerkiksi tietyt EU:n vaatimat kosmeettisen tuotteen testaukset ja rekisteröinnit ovat vielä edessä.

– Minulla on kuutisen vuotta kokemusta eri tuotannoista tehtaiden kanssa, joten tiedän, että kunhan rahoitus varmistuu, niin pystyn tämän kaiken tekemään.

Hän miettii, että tilaukset voidaan postittaa asiakkaille todennäköisesti kesällä.

– Teimme Korean firman kanssa neljä eri joukkorahoitusprojektia. Ne olivat kaikkia onnistuneita ja hyviä kokemuksia. Joukkorahoitus on hyvä tapa esitellä tuote ja kerätä reaktioita. Jos tilauksia ei tule tarpeeksi, niin se kertoo, että ei tämä ollutkaan niin hyvä idea ja sitten on parempi keskittyä johonkin muuhun projektiin.

Elina Alanne

 

Juttu on julkaistu 19.3.2021.