Venetankkausasemat kiinni – ratkaisua Ristiinan pulmaan haettiin, mutta ei löydetty


Täksi kesäksi tankkausasematilanteen ratkeaminen on epätodennäköistä. Arkistokuva.

 

Veneiden tankkausmahdollisuudet Yövedellä muuttuivat surkeiksi, kun sekä Kallioniemessä että Katrillissa loppui tankkaustoiminta. Mikkelin kaupunkikehitysjohtaja Jouni Riihelä kertoo, että kaupunki on talven ja kevään aikana aktiivisesti yrittänyt hakea asiaan ratkaisua mutta positiivista kerrottavaa veneilijöille ei ole.

– Olemme hakeneet vaihtoehtoja mutta kyllä se hyvin hankalaa on ollut. Polttoaineen myynti on niin heikkokatteista, että sillä ei yksin elä. Siksi pitäisi löytää yrittäjä, jonka kokonaisuuteen se sopisi, Riihelä sanoo.

Hän toteaa, että Kallioniemen lisäksi kaupunki on kartoittanut laajemminkin alueen palveluita ja yritystoimintaa venetankkaus mielessä. Kallioniemeen haettiin keväällä yrittäjää, mutta sitä ei löytynyt.

– Täksi kesäksi tankkausasian ratkeaminen on epätodennäköistä mutta tavalla tai toisella se on ajastaan pystyttävä ratkaisemaan. Asiaan liittyy myös ympäristölupa ja isot investoinnit, Riihelä sanoo.

Virallista tankkauspistettä hän pitää tärkeänä kahdesta syystä. Ensinnäkin veneilymatkailu on alueella tärkeää ja tuo yrityksiin toimintaa.

– Jos ei saa polttoainetta, ei veneitä nähdä tällä suunnalla. Toinen tärkeä asia on ympäristö. Kun veneitä tankataan laitureissa kanistereilla, on iso todennäköisyys, että siitä karkaa vähän myös luontoon. Pistoolilla tankatessa nämä asiat on huolehdittu ja ympäristökuormaa ei niin synny.

 

Veneilijöiden parissa tankkauspisteasiassa on avuksi toivottu Osuuskauppa Suur-Savoa, joka avasi ensimmäisen veneasemansa Savonlinnaan viime kesänä. Toimialajohtaja Kai Nurmi kertoo, että kokemukset Savonlinnasta ovat positiivisia.

– Tässä kohtaa meillä ei ole veneasemia suunnitteilla mutta toki yleisesti sanoen koko ajan selvitämme eri mahdollisuuksia. Katselemme alueita ja jos mahdollisuuksia tulee, niin olemme kiinnostuneita, Nurmi sanoo.

Myös hän muistuttaa, että tankkauspisteen aloittaminen on aina pidempi hanke.

– Se vaatii erilaisia lupia ja mahdollisesti myös maaperätutkimuksia. Savonlinnassa aloittaminen oli suurin piirtein vuoden prosessi, Nurmi sanoo.

Elina Alanne

 

Juttu on julkaistu Ristiinalaisen kesälehdessä. Lue se näköislehtenä täältä