Korjataan ja huolletaan


Ristiinan Autotyöllä on menty reilu puoli vuotta uusien yrittäjien voimin, kun Niko Ruhanen ja Esa Viitikko ostivat liiketoiminnan Kari Ruhaselta.

 

Esa Viitikko (vas.) ja Niko Ruhanen ovat olleet yrittäjinä vastuussa Ristiinan Autotyön toiminnasta maaliskuusta alkaen. He molemmat ovat työskennelleet yrityksessä jo pitkään.

 

”Pitää viedä auto Ruhaselle”. Tämä lause on varmaan tullut viimeisten vuosikymmenten aikana tutuksi monelle ristiinalaiselle autonomistajalle. Ja vaikka Ristiinan Autotyön perustaja ja entinen omistajayrittäjä Kari Ruhanen siirtyikin maaliskuussa päivittäisestä toiminnasta syrjään, voi kyseistä sanontaa käyttää edelleen huoletta. Korjaamo-huoltamon uudet yrittäjät nimittäin ovat pitkään yrityksessä työskennelleet Niko Ruhanen (Karin veljenpoika) ja Esa Viitikko.

– Maaliskuun alusta vetovastuu virallisesti vaihtui. Kyllähän tässä on hommat pyörineet ihan mukavasti ja odotetulla tavalla. Ei ainakaan vielä mitään suurempia yllätyksiä tai hankaluuksia ole tullut vastaan, Ruhanen ja Viitikko toteavat.

Miehet kiittelevät Kari Ruhasta siitä, että yrityskauppa ylipäänsä onnistui.

– Emme olisi nykytilanteessa saaneet rahaa pankista. Hieno homma että saatiin Karin kanssa asiat sovittua niin, että pääsimme eteenpäin!

Itse päivittäinen työ on tosiaan ollut uusille yrittäjille tuttua. Viitkko on työskennellyt tämän katon alla vuodesta 2004 ja Ruhanenkin jo vuodesta 2006 saakka.

– Niin, kyllä tässä toiminta on tuttua, ja sillähän tähän uskallettiin lähteäkin. Ja vaikka yrittäjiksi ryhtyminen alkuunsa vähän mietitytti, niin ei siltäkään osin mitään suurempia vaikeuksia ole ollut, Ruhanen sanoo.

– Ja jos joku on pohdituttanut, niin tilitoimistosta on saatu hyvin neuvoja, Viitikko kiittelee.

 

Ristiinan Autotyöllä työllistävät monenlaiset autojen kunnostukset, määräaikaishuollot ja esimerkiksi katsastuskorjaukset.

– Ja kyllähän sitten kaksi kertaa vuodessa tuo rengassesonki on ihan merkittävä homma. Meillä on renkaita säilytyksessä arviolta noin 120 sarjaa, eli viitisensataa rengasta, korjaamoyrittäjät laskeskelevat.

Autokorjaamon tulee pysyä ajan hermolla, jotta myös uudempia autoja pystytään korjaamaan ja huoltamaan.

– Laitteistoa ja välineitä pyritään sitä mukaa päivittämään, kun tarvetta tulee. Pakkohan se on, jos meinataan pystyä tekemään. Ja tietysti uusia laitteita täytyy aina opetella ja kouluttautua myös käyttämään, Ruhanen tuumii.

Edessä siintää eittämättä myös se, että sähköautojen yleistyminen tulee vaatimaan osaamista myös sillä saralla, vaikka muutos ei ihan vielä – ainakaan täällä – ovella olekaan.

– Voisiko sanoa, että meidän tyyppisille korjaamoille on hyväkin se, että Suomessa ja etenkin tällä seudulla autokanta on aika vanhaa! Viitikko naurahtaa.

– Mutta totta kai siihenkin varaudutaan, että sähköautojen määrä pikkuhiljaa kasvaa, täytyyhän niitäkin pystyä sitten huoltamaan. Toki niissä on sinällään paljon ihan samoja osia kuin polttomoottoriautoissakin, että eihän se paletti kokonaan uusiksi mene, Ruhanen pohtii.

Ainakaan toistaiseksi yrittäjillä ei ole ajatusta lisätyövoiman palkkaamisesta.

– Mutta eihän sitä tiedä, jos vielä joskus. Ehkä juurikin nuo sähköautot saattaisivat olla jossain vaiheessa sellainen asia, johon tarvittaisiin uutta osaamista, he suunnittelevat.

 

Niko Takala