Tankkauspiste tuskin ehtii tälle vuodelle – Kaukaanrannan torin kaavoitus ei ole edennyt


S-ryhmä haluaa toteuttaa Kaukaanrannan torille tankkauspisteen, joka mahdollistaa myös veneiden tankkaukset. Kaupungin kaavoitustyö ei ole edennyt suunniteltuun tahtiin.

 

Kaukaanrannan torille on valmisteilla kaavamuutos, joka mahdollistaisi polttoainejakelun torialueella. Yksi haaste kaavassa ratkaistavaksi on liikenne, tällä hetkellä torille johtaa vain yksi ajotie. Kaavaehdotus tulee nähtäville kevään aikana.

 

Kerroimme viime syksynä (Ristiinalainen 16.11.2023), että Osuuskauppa Suur-Savo haluaa toteuttaa Ristiinan Kaukaanrannan torialueelle ABC-kylmäaseman. Samaisesta tankkauspisteestä aiotaan johtaa tankkausmahdollisuus myös rantaan, joka mahdollistaisi siis myös veneiden tankkauksen. Ristiinassa ei ole päässyt kesän 2022 jälkeen tankkaamaan veneitä järvestä käsin, mitä on pidetty suurena puutteena veneilijöille sekä haittana matkailulle.

Osuuskaupan toimialajohtaja Kai Nurmi kertoo, että heillä on suunnitelmat valmiina lähteä toteuttamaan hanketta heti, kun kaavoitustilanne sen mahdollistaa.

– Nythän me emme tietenkään voi muuta kuin odottaa, että kaupunki saa kaavan toteutettua. Meillä on omat suunnitelmat valmiina siihen, kuinka kohde rakennetaan, eli pääsemme sitten kyllä ripeästikin maarakennustöihin, kunhan se on mahdollista.

– Kuten jo alun perin oli arvelu, niin tälle kesällehän tankkauspistettä ei vielä saada tehtyä. Mutta jos kaava valmistuu ja vahvistuu kesän aikana, niin meillä on valmius aloittaa työt jo syksyllä, jotta sitten seuraavalle vuodelle olisi valmista. Sulan maan aikana rakennustyöt joka tapauksessa on tehtävä, kun polttoainesäiliöt maahan kaivetaan ja asennetaan, Nurmi sanoo.

 

Mikkelin kaupunki laittoi Kaukaanrannan asemakaavan uudistamisen vireille viime lokakuussa, mutta sen jälkeen kaavaprosessi ei ole edennyt. Alkuperäisessä kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa on arvioidusta aikataulusta todettu, että kaavaehdotus olisi saatu nähtäville helmi-maaliskuussa sekä kaavan hyväksyminen olisi voinut olla jo toukokuussa. Nyt aivan tähän aikatauluun ei päästä, kertoo asemakaavapäällikkö Kalle Räinä.

– Tällä hetkellä arvioimme, että kaavaehdotus saataisiin kaupunkikehityslautakunnasta toukokuun aikana. Kun ehdotus julkistetaan, niin se on nähtävillä 30 päivää, jona aikana siitä voivat vielä asianosaiset tehdä muistutuksia. Tarkoitus kuitenkin on, että kaava saataisiin hyväksyttyä ennen kesälomakautta.

Räinä sekä kaavasuunnittelija Ari Luotonen sanovat, että osallistumis- ja arviointisuunnitelman pohjalta kaupunki sai 11 lausuntoa suunnitellusta kaavasta.

– Esimerkiksi Ely-keskus muistutti kaupunkikuvan huomioimisen, että miten suunnitellut toiminnot soveltuvat ympäristöön sekä esimerkiksi tiealueeseen liittyen todettiin, että Brahentie mahdollisesti siirrettäisiin torialueen kohdalta sitten kaupungin hallintaan katualueeksi, Räinä kertaa.

Ristiinan aluejohtokunta sekä Ristiinan kehittämisyhdistys Hönkä ry olivat jättäneet hanketta puoltavat lausunnot. Muutamilta alueen asukkailta puolestaan oli tullut palautetta, jossa todettiin, ettei polttoainejakelua pitäisi toteuttaa suunnitellulle alueelle.

– Ja kyllähän tuossa huomioitavia asioita riittää, esimerkiksi juuri liikenteen toimivuuden ja turvallisuuden kannalta sekä miten polttoaineenjakelu toteutetaan ja sijoitetaan sekä miten tulvariski huomioidaan alimman hyväksytyn rakentamiskorkeuden muodossa, Luotonen toteaa.

Luotonen sanoo, että kaavasta tulee aivan lähiaikoina kaupungin verkkosivuille osallistumissuunnitelmaa hieman tarkempi ja päivitetty luonnos.

– Mutta sitten siihen ehdotusvaiheeseen saadaan tarkemmat suunnitelmat ja esimerkiksi se, miten eri toiminnot alueelle sijoittuisivat. Tähän liittyen käymme vielä S-ryhmän kanssa tarkemmin läpi heidän suunnitelmat.

Kalle Räinä sanoo, että torilla olevan Astuvan Amatsoni -tilateoksen mahdollista siirtämistä on myös pohdittu.

– Tämäkin pitää miettiä huolella, sillä kyseessä on nimenomaan siihen kaupunkikuvaan liittyvä asia. Ja tiedossa on, että teoksen mahdollinen siirto ei olisi mikään ihan pieni homma, sen verran jykevä on itse teos sekä varsinkin perustukset.

Niko Takala