”Meiltä puuttuu tapahtumapaikka” – Teemu Laasanen haluaa Mikkelin matkailuun yhteistyötä ja uusiakin visioita
Mikkelin Seudun Matkailupalvelu (MSM) ry:n uusi toimitusjohtaja Teemu Laasanen kaipaa Mikkeliin monipuolista tapahtumapaikkaa, johon mahtuisi 1500–2000 ihmistä.
Pakko on ajatella isosti, tuumaa Mikkelin Seudun Matkailupalvelu (MSM) ry:n uusi toimitusjohtaja Teemu Laasanen kehittämisestä. Jos Laasanen saisi miljoonien rahavoiton, hän pistäisi siitä osan siihen, että Mikkeli saisi konsertti- ja hyvinvointikeskuksen.
– Meiltä puuttuu monipuolinen tapahtumapaikka, johon mahtuisi 1500–2000 ihmistä. Sen lisäksi tarvitsemme lisää majoitustilaa. Näiden pitäisi kasvaa käsikädessä, eli molempia täytyy kehittää yhtä aikaa, Laasanen sanoo.
Hän aloitti kesällä työt alueellisen matkailun organisaation johdossa. MSM ry:n ja Mikkelin Kehitysyhtiö Miksei Oy:n välinen palvelusopimus päättyi toukokuun lopussa. MSM on siis aiemmin ostanut matkailutyön Mikseiltä, mutta nyt toiminnan pyörittämiseen palkattiin omaa henkilökuntaa. Laasasen lisäksi MSM työllistää 1,5 hanketyöntekijää.
– Matkailujohtaja Maisa Häkkinen jatkaa Mikseillä Mikkelin kaupungin matkailussa. Työnjako on selkeä, eli minulla on nyt alueellinen työ, Laasanen selventää.
MSM:n hallituksen tavoitteena on rakentaa matkailuun uutta kasvua ja miettiä myös strategiaa uusiksi.
– Yksi tehtäväni on lisätä yhteistyötä. Meillä on edelleen kymmeniä, ellei jopa satoja yrityksiä, jotka eivät ole matkailuorganisaatiossa mukana. Tavoitteena on saada enemmän yhteishenkeä ja yhteinen visio, Laasanen sanoo.
Hän korostaa, että asioista päätetään yhdistyksen hallituksen ja mukana olevien kuntien yhteistyöllä, mutta joitain alustavia ajatuksia hänellekin on jo noussut siitä, mitä pitää miettiä.
– Esimerkiksi nykyistä alueen brändäystä pitää miettiä ja myös kyseenalaistaa. Mikkeli nojaa paljon päämajaidentiteettiin, mutta onko se se, mikä tuo matkailijoita. Paljon on myös nojattu Saimaaseen. Sen ympärille rakennettavissa palvelutuotteissa on kuitenkin edelleen tekemistä.
Laasanen haluaa kehittää datalla johtamista.
– Meillä pitää olla monipuolista ja riittävää dataa siitä, missä olemme ja missä on ne kehityskohteet, hän toteaa.
Laasanen ottaisi itse alueen matkailuun terveys- ja hyvinvointinäkökulman.
– Koko alueen luonto on ainutlaatuinen. Luontoyhteys on meille perusasia, mutta miten voisimme sitä vielä tuotteistaa. Voisimme korostaa luonnon tuomaa hyvinvointia – oli järvi mikä tahansa, hän miettii.
Luonnon lisäksi erilaiset ruumiin hyvinvointiin liittyvät palvelut ovat nykyään kysyttyjä. Ihmiset matkustavat esimerkiksi urheilun vuoksi.
– Meillä on täällä joogaa, hierontaa ja vaikka mitä tekemistä, mutta emme ole vielä osanneet rakentaa tai markkinoida niistä kokonaisuuksia. Jos verrataan vaikka Lappiin, niin matkailijalle on siellä kokonaisuuksia ja tekemistä helposti 1–2 viikoksi. Meillä on täällä hyvää tarjontaa, mikä täytyy tuotteistaa.
Laasanen toteaa, että upeita kohteita ja yrityksiä alueella on niin paljon, että niitä voisi luetella pitkän listan. Luonnon ja eri kohteiden lisäksi matkailun kannalta isoja helmiä on muitakin.
– Rauhallisuus, hiljaisuus ja turvallisuus, Laasanen listaa.
Laasanen kannustaa pienyrittäjiäkin mukaan alueelliseen matkailuorganisaatioon.
– Ajattelen, että pienyritykset eivät ole toistensa kilpailijoita, vaan jokainen ruokkii toisenkin menestystä.
Alueelliselta matkailuorganisaatiolta yritys saa yhteiset markkinointialustat, eli digimarkkinointia sekä paikkoja esitteissä.
– Oma panos tulee viisinkertaisena takaisin. Kaikkiaanhan MSM ry:n rahoituksesta vastaavat mukana olevat kunnat 80 prosenttisesti ja yritykset 20 prosenttisesti, Laasanen kertoo.
Elina Alanne
Kohta kohdalta
Mikkelin Seudun Matkailupalvelu ry
Mikkelin seutu on seitsemän kuntaa: Mikkeli, Hirvensalmi, Juva, Kangasniemi, Mäntyharju, Pertunmaa ja Puumala.
Mikkelin Seudun Matkailupalvelu ry (käytetty lyhenne MSM ry) on matkailun alueorganisaatio.
Se markkinoi Mikkelin seutua matkailualueena, tiedottaa alueen matkailupalveluista, edistää matkailuelinkeinon kehittymistä ja yhteistyötä sekä vahvistaa seudun vetovoimaa.
Se ylläpitää esimerkiksi visitmikkeli-sivustoa.